vrijdag 3 juni 2011

Doorzetten wordt beloond?


Gistermiddag....

Doorzetten wordt beloond?

Waar moet ik beginnen? Ik weet niet of dit met doorzetten te maken heeft. Misschien is het wel geluk na het falen.Of toeval? Ik weet het niet.Deze dag gaat de boeken in als rampzalig,koortsachtig,keihard buffelen en uiteindelijk,blijdschap.

De wekker gaat om 3:30. Ik ben eigenlijk verrassend wakker. Hoe dat komt? Inwijding CJW Flex,ander soort onderlijn,nieuwe stekken.Kortom,alles nieuw. Ik pak mijn spullen en ga richting de nieuwe stek.
Een stek die dicht bij de weg ligt maar een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij uitoefent. Al een jaar of 2… Dit vindt ik erg moeilijk;het vissen op stekken waar iedereen je kan zien. Geen anonimiteit. Als je een buffel vangt zien minstens 10 automobilisten dit. Niks voor mij,maar toch!
Ik kom aan op de stek. Een mooie brede sloot met losstaande rietplukken en kleine lelievelden. Het gras staat hoog en als ik mijn voerrondje maak beginnen mijn schoenen al flink vochtig te worden…Ik hoor een karper onbeschoft hard slurpen aan de overkant. Wat een varken zeg! De vis zit tegen de houten schoeing aan. Ik kan er niet bij. Te veel wind en de overkant is niet te belopen. 2 meter hoog riet en direct tegen de weg aan. Ik maak 3 voerstekken en om 5:30 ligt de pen op de eerste voerstek. Er is direct leven in de brouwerij. De pen krijgt kleine tikken. Het is voor een ongeoefend oog lastig te zien omdat er een flinke stroming staat. De wind tuft ook lekker door en omdat ik dicht bij een duiker zit(vernauwing) kolkt het er op los. Ik krijg de boel goed onder controle. De tikjes op de pen stoppen en ik ga verder naar de andere voerstekken. Op elke stek krijg ik tikjes maar niet echt iets concreets. Ik ga terug naar de eerste voerstek. Al gauw hobbelt de pen onder! Ik tik vast op mijn grootste Brasem ooit… 64 cm. slijmbal. Wat een beest zeg! Dikke vlezige lippen.Sjonge,dit lijkt er wel op. Maar hier kom ik niet voor. De vis is snel weer terug in het water. Al een tijdje klagen mijn darmen dat ik wat moet ondernemen alleen kan dat hier,in het open weiland aan de weg, niet! Ik word eigenlijk gedwongen om naar “Mijn Vaste Stek” te gaan.(Maar deze nieuwe stek is een blijvertje en zal ik nu eens in de avond gaan bekijken.) Balen, maar ja… Ik kan daar wel een hoop ellende kwijt in de bosjes en dat is nu echt het aller-,aller-,aller belangrijkst! Met samengeknepen billen haal ik het schepnet uit elkaar. Oef,ik zit in mijn bussie. Dan gaat het meestal wel. Ik rijd snel naar de andere stek. Ik kom aan,pak de spullen uit de bus en snel mij richting de bosjes…. De CJW 1,75 ponder blijft in de bus en de flex medium gaat mee. Hier heb ik een kort onderlijntje(15 cm.) op zitten. Normaal vis ik met een lange onderlijn(vanaf 30 cm.) Deze onderlijn ligt volledig op de bodem. Maar als ik dat systeem voorzichtig tussen de azende karpers wil leggen in het riet met 20 tot 30 cm. water dan stuit ik op teveel problemen. Een onderlijntje van 15 cm. zou dit moeten kunnen verhelpen. Ik maak de voerstekken en start bij het hek met vissen. Het valt mij direct op. Wat een activiteit! Ik viste hier gisteren nog met Floor en Robyn(mijn jongste,4 jaar) en er was totaal geen karperactiviteit!
De pen staat geen enkel moment stil en van rustig een bakje koffie drinken is ook al geen sprake. Als ik dan toch een bakkie poog in te schenken verdwijnt de pen hortend en stotend onder. Ik sla aan en wederom een brasem. Vals gehaakt. De vis schiet los. Gelukkig! Direct weer rust op de stek. Ik besluit even een stekje 10 meter links te proberen. Ook hier continu tikken en weglopers. Lastig hoor! De karperaanbeten zijn niet meer te onderscheiden van andere vissen. Geen enkele aanbeet zet door. In de rietkanten zie ik af en toe karper tegen elkaar aanklappen. Ze duwen elkaar bijna het water uit! He,he….de paai is eindelijk aan de gang! Heeft het dan nog wel zin om te blijven vissen? Natuurlijk! Ik hoor ze tevens smakken,zie ze rollen en rietplukken worden opzij geduwd. Ik heb deze gekkenhuis nog nooit meegemaakt hier!
Ik leg de pen terug bij het hek. Na een paar tikken gaat de pen er vandoor! Ik tik vast op karper! Yes!! Maar de karper duikt onder mijn eigen kant dwars door de rietplukken en lost de haak in een rotte tak….. Ik kon wel janken….. Ik baal flink en pak een stek verder op. De pen wordt direct tegen een rietpol gelegd. De pen begint weer te tikken. Een karper rolt op mijn voerplek….de pen stijgt en zakt weer en daarna niets meer…. Ik vlieg terug richting hek en doop de pen in het water. De pen krijgt direct 2 korte stoten en op het moment dat ik de hengel wil heffen neemt de vis een alles verwoestende run. De karper haakt zichzelf bijna! Ook deze lost! Wat is dit toch? De aanbeten zijn nerveus,ze paaien,of iig. ze starten met echt paaien en zijn ook actief aan het azen. Mijn hengel is zeer licht van gewicht,een kortere onderlijn met een andere haak dan die ik normaal gebruik. Ik besluit een kleine doch effectieve aanpassing aan de onderlijn te maken. Het is iets simpels maar je weet het nooit! De pen wordt weer teruggelegd. Na een halfuur krijgt de pen weer tikken en draait dan loom weg. Ik geef een zwiep en de eerste karper op de Flex Medium is een feit! Yes!!!!! Noem het toeval maar ik geloof werkelijk dat de aanpassing aan de onderlijn geholpen heeft! De hengel buigt diep door,de slip van de Spro Black Arc tikt lekker en binnen 5 minuten ligt een volle schub van 63 cm. op de kant.




Deze vangst voelt als een bevrijding! Ik kan nu ook zeggen dat de hengel wat meer richting een 1,5 ponder neigt nu ik er een karper op heb gedrild. Ik ben heeeeeel blij!
Ik wissel nu wat af tussen deze 2 dicht bij elkaar liggende stekken. De activiteit neemt af maar toch zie ik regelmatig onder de eigen kant,tussen mijn voerstekken in regelmatig dikke golven het wijd op rollen. Ik gooi er een paar maiskorrels en kikkererwten in en leg de pen er bij. Ik laat de pen lekker liggen en wacht het allemaal af. Ja,er zit hier karper. Stengels worden regelmatig weggeduwd,de pen wordt regelmatig weggeduwd. Ik sta op scherp. Toch duurt het nog een halfuur; De pen zakt na 3 korte tikken gehad te hebben recht naar onder en blijft gaan! Ik tik vast op iets massiefs! Nu moet de hengel echt aan het werk. De vis gaat er traag maar gewichtig van door. De hengel staat in een mooie curve en het nylon zingt vol in de wind. De karper is een beste! Ik geloof het bijna niet! Dik en breed. Ik krijg de vis terug en de vis gaat op 3 meter van de kant haar baantjes trekken. We zijn nu zo’n 7 minuten bezig. De vis onderneemt nog 2 flinke runs van een meter of 20. Toch nog een kracht zeg! Maar dan trek ik haar definitief boven het net. Ik heb haar! Ow,ow,ow. Ik maak een vreugde sprongetje en stel de camera in. 75 cm. en(ongeveer) 19 pond!



Ik pak direct in hierna en ga toch nog redelijk tevreden naar huis….Het hadden er 4 moeten zijn….
Groet,
Dale

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Dale

Mooi verhaal het is als of ik zelf aan de waterkant zit .Leuke hengels die C.j.w flex .Ik ben er ook tevreden over

Groet Peter

Hans.Koeslag zei

Hoi Dale,

Wat een geweldig verslag heb je hier weer neergezet!
Meesterlijk hoe jij je belevenissen tot in detail weet te omschrijven.
En gefeliciteerd met deze vangsten.
Het gaat je goed af en de karpers worden steeds groter en zwaarder!
En Tja..uiteindelijk kies je toch voor een CJW..oeps ><(((")

Groet Hans

Dale Neijzing zei

Hoi Peter en Hans,
bedankt voor jullie reacties!

ik vindt die CJWees echt meesterlijke hengels! Ik denk dat ik verliefd ben ;-))

@ Hans,pas op wat je zegt he! Je bent link bezig,ouwe buffelknaller! (doelend op Fairplay->CJW)
bedankt voor de complimenten....

De vissen zijn mooi,maar de moeite die ik moest doen om ze te kunnen vangen...pffffffffffff dat krijg je nooit op "papier"

Groet,
Dale

Frank zei

Dale

ook mijn komplimeneten voor je spannende verhaal , ik zit op het puntje van mijn stoel en neig stiekem verder te scrollen om te zien wat eruit gekomen is .....

gr Frank

Karpertje-13 zei

Dag Dale wat dacht je van een lekkere worm of een aantal maden aan de haak of een zoetwatermossel een naaktslak...dus terug naar de beginfase, van het vissen, echter ondanks de lossers toch mooie momenten beleefd, en het hadden er 4 kunnen zijn zeg je ik was ook met dit avontuur tevreden geweest.

Groet Hennie Hoefakker

Dale Neijzing zei

Hoi Hennie, lijkt mij niet nodig om met aas te wisselen. 4 aanbeten zeggen genoeg! En als ze met de paai bezig zijn is het zowiezo heel anders. Uiteindelijk kan je wel een aparte rugtas vol met verschillende aassoorten meenemen...
én ik heb niet gezegd dat ik niet tevreden ben.....

Groet,
Dale

Koen Verweij zei

Hoi Dale,

Prachtig verslag waarin je emoties alle kanten op gaan. Herkenbaar: Het nylon dat zingt in de wind… Zulke mooie momenten zijn dat :)

Groet,

Koen.

Dale Neijzing zei

Hoi Koen,
bedankt voor je reactie!

Ja,die emoties...
ik schrijf het op zoals ik het beleef.
Dan kan het soms wat chaotisch overkomen ;-)

Groet,
Dale

Ben zei

Hoi Dale,

Leuk om je verslag te lezen en te zien dat je lekker gevangen hebt; mooi hoor!
Doorzetten wordt zeker beloond.
Zo'n "slijmbal" van 64 cm vind ik ook wel eens leuk om te zien (aan een lichtere hengel natuurlijk ;)
Stuur 'm maar mijn kant op, haha!

Veel plezier en succes verder.
Hartelijke groet,
Ben

Dale Neijzing zei

Ha die Ben!

Bedankt voor je reactie!

Zo houd ik toch nog een beetje contact met sommige lichtervissers;-)

Ja,wat een lap van een brasem was dat zeg! Maar op een 1,75 ponder...terwijl je toch op karper hoopt... Dat is toch altijd een tegenvaller-teleurstelling. Vooral als dan ook nog alles onder het slijm zit.... Ik stuur die vis gauw door naar jou. Volgende keer zal ik er een fotootje speciaal voor jou bij doen,van een grote brasem ;-)))

Groet,
Dale