donderdag 16 april 2009

Vrolijk verder!



Nou,de uurtjes die ik kan besteden aan vissen worden wel goed besteed!
Maandag 2e paasdag was er plotseling de mogelijkheid om 's ochtends te vissen.
Ik besloot om 7 uur te starten tot 11 uur.Hierna had ik een schaaktoernooi.
Om een lang verhaal kort te maken; 1 karper en 1 giebel. Niet al te denderend maar toch weer een knolletje gevangen!

Het gaat eigenlijk om vanavond.Normaal is dit mijn schaak avond maar de hele dag zit alleen die karper in mijn hoofd....Ik besluit het schaken voor het schaken te laten en meld mij af.

Thuis aangekomen het aloude riedeltje; omkleden spullen pakken en wegwezen!
Ik heb er een goed gevoel over vanavond;lekkere temperatuur,zonnetje en wat wind.
Ik besluit toch om naar 1 van mijn vaste stekken te gaan al heb ik weer een hoop nieuwe op het oog.Daar heb ik nu geen tijd voor om de nieuwe stekken te bezoeken.
2 blikken mais en een blik kattenvoer gaan mee.De voer plekken worden na aankomst weer aangelegd en we gaan deze weer om beurten bevissen.Langzamerhand begint mij op te vallen dat ik het riet bijna niet zie bewegen,behalve door de wind dan.Hier en daar zie ik een paar bellen maar het ziet er op een gegeven moment een beetje "dood" uit.Het goede gevoel ebt nu een beetje weg. Ik krijg ook nauwelijks stootjes op de pen. Komt vast door de weersverandering die op komst is. Na een uur of twee slaat het weer echt om en wordt het ronduit fris,bewolkt en is de wind niet zo aangenaam meer. De eerste druppels vallen ook al.... Ik zie geen leven meer in de poldersloot en twijfel om nog verder te vissen.Opeens zie ik boeggolven vanuit de overkant het slootje op rollen.Ik houd het even in de gaten want de meerkoeten die hier rondzwemmen veroorzaken die nog al eens als ze in de kant lopen te pielen.
Ditmaal is het geen meerkoet!
Ik besluit dit als een laatste poging om een karper in het net te krijgen.
Heel stil pak ik mijn spullen en houd de rietplukken in de gaten waar deze karper aan zit te trekken.Ik sluip naar de overkant en kan de plek moeilijk vinden. Ik moet met een gepaste afstand van de wallekant lopen anders schrikt de vis zich een hoedje en de wallekant loopt bijna loodrecht naar beneden. Moeilijk zicht dus.Ik had al een referentiepunt genomen dus zodoende kon ik redelijk in de buurt van de karper komen.
Ik zie geen boeggolven meer en denk bij mezelf of ik nou niet voorzichtig genoeg ben geweest. Ik besluit het pennetje te water te laten op zo'n 10 cm. uit de kant en er maar het beste van te maken.
Asjemenou! De pen begint vrijwel direct rondjes te draaien en schiet werkelijk weg!
Aanslaan ging perfect en de sloot ontplofte.Wat een kracht komt er los als je zo dichtbij je eigen hengel een karper haakt. Het beest van 75 cm en tussen de 20/23 pond sprong uit het water en roste door wat nieuwgeboren riet plukken. Maar ik hield dit beest in bedwang. Het feest van geven en nemen kon beginnen.De karper liet mij alle hoeken van de sloot zien. De mooiste vlucht pogingen heb ik met deze karper meegemaakt; De karper stoof naar de overkant schoot direct terug naar het midden, ging zigzaggen en schoot daarna naar rechts om 15 meter later te besluiten terug te schieten naar de plek waar ik stond( dit was dus 1 run!)Ik heb nog nooit zo snel nylon moeten terugwinnen! De karper besloot hierna met me aan de wandel te gaan en samen liepen/zwommen we 20 meter heen en twintig meter terug.Nu was het wel welletjes vond ik en gaf even flink wat tegendruk. De karper gaf het nu snel op. Wat een prachtbeest en ik vermoed dat hier veel wildbloed doorheen stroomt.
Helaas stond ik na het scheppen van de karper op de steel van het schepnet en zei deze krak. Het interesseerde me niets meer. Wat een prachtbeest met een indrukwekkende staart!

Ik was klaar.Heb het nog een uurtje volgehouden maar de scherpte was er vanaf.
In de verte klonk gerommel......

Groet,Dale

3 opmerkingen:

Peter Linzell zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Peter Linzell zei

Hoi Dale,

Een karper spotten, besluipen en vangen, een van de mooiste manieren om achter deze krachtige vis aan te gaan. Je hebt het prachtig omschreven!

Groeten,
Peter

Anoniem zei

Dale,
Ik wacht met spanning verder op de veranderde spijs

Cees