zondag 9 mei 2010

Hersenspinsels

Hersenspinsels.....

Ik zoek een juiste balans tussen vissen en genieten.
Het is lastig.De vangsten zijn niet opperbest maar ik probeer te genieten van de tijd die ik heb om te kunnen vissen. Het blijft maar malen in mijn hoofd;Karper.....karper....waar zit je....welke aassoort.....zal ik een andere stek opzoeken....ik zie niet veel leven......ligt mijn pennetje wel goed..... zal ik voeren.....veel voeren...weinig voeren......populatie......wat weet ik daarvan......enkele vissen van in de 20+ categorie...overgrote meerderheid van 10 tot 18 pond....ik vis hier nu 4 jaar......ben ik tevreden met de resultaten.....lang niet altijd....ff een bakkie doen....roken....daarna naar de volgende stek....ja,ik ga echt andere stekken opzoeken....ff opletten nu.....de pen krijgt een tik...jahoor een karper van 70 cm..... de dag is gered....we gaan weer door..... ik heb nog 2 uurtjes.....de vangst is magertjes......wat zie ik daar....een boeggolf.....bewegend riet..... ik sluip er naar toe......de pen zakt naast de bewegende rietpluk.....er volgt niets.......jammer......bakkie doen....roken....en weer verder....ik moet een andere stek opzoeken.....een nieuwe stek.....waar haal ik de tijd vandaan......nieuwe stek.....nieuwe stek...... oja...kijk die mooie zon eens....hoor ik daar nou een specht....... de zon weerkaatst haar licht op mijn hengel....mooi.....nieuwe stek....nieuw stek.....ik heb een onderlijntje via wartel aan hoofdlijn gemonteerd.....voelt niet goed....die wartel moet volgende keer vervangen worden door een goede verbindingsknoop....ben ik wel voorzichtig genoeg...... loop nou eens voorzichtiger lul.....daar ging er weer 1......met de noorderzon vertrokken......nieuwe stek.....meer rust....meer voorbereiden......meer observeren.....meer genieten.....dat ga ik de volgende keer doen...... en ik schrik op. Ik ben al weer thuis. De voordeur slaat dicht en ik geef mijn kinderen en vriendin een dikke kus. Ik voel me wat zelfverzekerder....Ik ga douchen en mijmer nog wat door. Ja,volgende keer gaat alles anders.Alles in balans!

Groet,
Dale

3 opmerkingen:

Ap zei

Rust Dale, rust is één van de belangrijkste dingen. Dan komt alles in balans.

Ap

Anoniem zei

Hallo Dale,

Zoals jij je karperrelaas hebt omschreven, komt mij bekend voor.
Ook mij overkomt dit en moet ik mijzelf tot orde roepen.
Zoals Ap al schrijft; rust is erg belangrijk en vertrouwen hebben in je methode, aas en materiaal en jezelf.

Hans O.

Bruinvis zei

He Dale
Dit verhaal van jou is zo herkenbaar. Je zoekt en vindt rust maar het duurt wel even want er zijn veel onzekerheden. Uiteindelijk overwint het gevoel van het zijn in de natuur, je moet niets en je kan overal van genieten. 5 (eenden)pijltjes die over je hengel en je benen klauteren op zoek naar korreltjes mais dat vind je alleen als visser. Het is mijn hobby vanaf mijn lagere school jaren en hoop er nog 40 jaar van te kunnen genieten. Dick (Bruinvis)