maandag 7 september 2009

Een tijd van bezinning en motivatie

Hallo allemaal,

Wat is dat een tijd geleden zeg! Het laatste verslag dateert van eind mei.
Er is in de tussentijd veel en eigenlijk ook weinig gebeurd.

Na de paai van de karpers viel het helemaal stil op "mijn" vaste stekken.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt.Voor de paai heb ik juist mijn beste periode ooit gehad.
Als ik dus niets,of bijna niets,vang dan kan ik maar moeilijk motivatie opbrengen om mijn blog bij te houden. Daarnaast kreeg ik te kampen met een gezondheids probleempje waar ik nu nog steeds niet helemaal vanaf ben nl. een burnout of overspannenheid.
Nou,dat is echt een heel vervelend iets.Ik ben het net voor geweest maar ergens zit het er nog. We kijken waar het schip strand.....

Vissen;
Jongens,jongens, wat een rare tijd. Ik neem in vogelvlucht de herinneringen even door.
Na de paai besloot ik,na de zoveelste blank in het vaste polderwatertje,een kanaal op te zoeken 5 minuten rijden bij mijn huis vandaan. Er werd wat gevoerd op de stek die je hieronder ziet.Ik besloot het met het ouwe,vertrouwde blikmais te proberen.
Ik had gevoerd met kikkererwten en harde mais,geweekt met knoflookpoeder.



Het Kanaal...

Na een halfuur en wat tikjes op de pen begon de pen wel heel erg zenuwachtig heen en weer te hobbelen om daarna alsnog weg te duiken. Ik sla aan en denk dat ik weer eens zo'n mega platte aan de haak had. Maar!!! Ik kon de vis mekkelijk omhoog trekken en opeens zie ik daar een gigantische flank in de bovenste waterlagen! Dit is dus geen brasem meneer Dale. Dit is mogelijk uw record qua lengte en gewicht! Ik schat de karper,in het water welteverstaan, ruim 80 cm. en misschien een dikke 10 cm.langer...
Geen nood Dale,je hebt alle ruimte dus drillen maar en laat dat beest maar lekker zijn gang gaan. Ik sta te trillen op mijn benen en sta stijf van de zenuwen. Ik steek mijn duim nog op naar een collega visser die aan de overkant zit.Als ik eens wist wat er nu ging gebeuren......
Op het moment dat de karper een korte uitval waagt,en mijn hengel perfect gebogen staat breekt mijn draad! En geen knal ofzo,nee,gewoon heel rustig.Daar sta je dan in je camouflage pakkie met een hengel van enkele honderden euries en dito kwaliteit molen en draad. Het maakt dan geen flikker uit! Ik weet al waar het is misgegaan; Ik heb een beginnersfout gemaakt.Al ben ik dan nog een beginner,dit is iets wat je als beginner moet weten.Net zoals wat buitenspel bij het voetbal is en een ace bij tennis.Ik heb het grondloodje VERSCHOVEN.... Dit euvel heb ik vorig jaar ook een keer of 2 gehad maar toen stond ik er nog niet zo erg bij stil.

Aan het eind van de avond,als de zon verdwenen is en de maan zijn plek inneemt krijg ik nog 1 herkansing;mis. Resultaat een tweede giga boeggolf......
Dit heeft me aardig energie gekost....
Later op dit kanaal heb ik toch nog mijn 3 eerste kanaalkarpers mogen verwelkomen.



Sterke vissen....

Allen tussen de 65 en 70 cm. Heerlijk sterke vissen. Daarna was het ook hier weer gebeurd en is het enkel brasem wat de klok staat.
Toen kwam de slechte tijd.Overal geprobeerd;hoeken,gaten, aassoorten,duikers,bruggen,vuilhoeken,wind in de rug,wind in het gezicht,diep,ondiep.
Noem het maar op.Ze waren vertrokken. De motivatie ebde langzaam maar zeker weg...
Dan kan je natuurlijk zeggen"Dale jongen,je vist toch ook voor het plezier,het buiten zijn,het genieten van alles om je heen?"Dat is natuurlijk waar,maar....
Je kan mij niet vertellen dat als je vis verliest,en zeker zo'n kolos dat je dan geniet van alles om je heen. Nee,dan vervloek je jezelf dat je een domme visser bent.
Je baalt,die natuur kan je voor een paar dagen gestolen worden of zelfs enkele weken...Dat laatste was bij mij het geval.
Na een vakantie van 2,5 week in Noorwegen heb ik, waar ik vooral met de lepel op zee viste en ook nog aardig koolvis wist te vangen,de kriebels weer terug gekregen. Man,wat miste ik die penhengel,die pen die zachtjes in de golven staat te wiegen.Vooral als ook nog de wind en de zon op jou kant staat... Het voor dag en dauw uit de veren gaan. Nog bijna lekkerder dan sex,bijna dan.Of,helemaal? De voorbereiding.Weerberichten volgen,windrichting. Wat heerlijk.......

Ik heb niet veel gevangen sinds de 6e Augustus. Tot vorige week,31-08-2009

Een lichtervissen uitje. Met de mannen op stap naar een mooie plek rond Den Haag.
De rust heb ik wedergevonden en ik laat alles over me heen komen.Ik gebruik de Winston Medium Cobold. 3,95 m. lang en 1,5 pond. Een geweldenaar! De Fin Nor Ahab no.8 hangt eronder met Daiwa Infinty Duo 23/100.Een monofilament die mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Ook nu niet zou blijken.De karpers cruisen behoorlijk driftig door het zeer begroeide watertje. De wapperende staarten zie je regelmatig en mijn vissershartje slaat echt een paar keer over. Binnen een kwartier heb ik het aan de stok met een karperbeest van 80 cm. en zo'n 24 pond.De karper zwom zich snel vast in de waterplanten.Gelukkig,kreeg ik hulp van 2 zeeeeeer ervaren vissers te weten Ap en Bas.Ap met raad en daad,Bas met zijn mooie rode onderbroek in het water.
Deze twee mannen hebben mijn eeuwige respect verdiend.Niet dat ze dat nog niet hadden,maar nu even een schepje erbij. Bedankt!!!!!
De karper komt na,ik denk,20 minuten in het net en ik ben blij,heel blij!!!

Eigenlijk kon ik wel naar huis.De dag was geslaagd. Na enkele uurtjes vind ik weer een paar cruisende karpers. Ik leg de pen in een bocht. Er komen twee karpers aan!
Helaas,komt een onbekend man even ouwenelen met me.Nouja,niet echt helaas ware het niet dat ik hierdoor een aanbeet mis.Wel een hele mooie boeggolf........

Gistermiddag in een nieuwe poldersloot wezen kijken/vissen. Wat een giganten heb ik weer gezien hier! Ik zag gedaantes,staarten,om je vingers bij af te likken!
En allemaal aan het azen rond 13:00. Helaas geen interesse voor mijn aas.
Ik heb het zelfs met een naaktslak geprobeerd.Helaas hadden de karpers een deal met elkaar afgesloten om te stoppen met azen zodra het slakje te water ging.
Wel een mooie Baars mee gevangen!

Rest mij nog dat ik enkele foto's plaats.
Ik heb nog veel meer te vertellen maar dat doe ik een ander keertje!En dit keer wat sneller! Echt waar,beloofd.

M.v.g,
Dale



Dril karper,80 cm. ong. 24 pond



71 cm.vetklep.




80 cm,ong. 24 pond.Toppertje!!!!!">

4 opmerkingen:

Ap zei

Mooi verslagen Dale en een lekker fris uiterlijk het blog. Dat kanaalstekje van je dat ziet er goed uit. Misschien dit jaar nog eens :)

Ap

Dale Neijzing zei

Hallo Ap,
ja ik denk ik pak het maar weer eens een beetje aan. Dat kanaalstekje is aardig de moeite waard hoor!

Hij is gecombineerd met een polderslootje.Je kan er alle kanten op; Swingtip,pennen,diep water,ondiep water.
En weer eens wat ander water....

Groet,Dale

Anoniem zei

Hoi Dale,

Je blog ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Mooie verslagen met bijbehorende foto's.

Een genoegen om te lezen!

Groeten,
Hans (-2 LV)

Anoniem zei

heel mooi zeg mooie vissen
ga zo door en het leest ook lekker

groet harvey